سیاستمداران آینده

سیاستمداران آینده

بسم رب الشهدا و الصدقین

سلام
بعد از مدتی دوباره برگشتم...اینبار شاید انتقادات تند تر شود...فقط خواهشاً در مقابل انتقادات ما را بی سواد نخوانید!

به امید ظهور دولت حق
یا علی

بایگانی

دکتر ولایتی از دید یک رسانه غربی

سایت رادیو کوچه(Radio Koocheh)، در راستای معرفی نامزدهای تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری، این هفته به سراغ علی اکبر ولایتی رفت. این سایت که دفترش در مریلند آمریکا، نوشت:

 

چهره این هفته، علی اکبر ولایتی است. مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی و عضو ائتلاف سه‌ نفره اصول‌گرایان که به ٢+١ مشهور است. او روزگاری طولانی، وزیر امور خارجه هاشمی بود و از نظر سیاسی مورد علاقه رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز هست.

 

سال ٨۴ هاشمی گفت اگر او انتخاب نهایی اصولگرایان باشد، به صحنه نمی‌آیم ولی چنین نشد و هاشمی خود وارد بازی شد. ولایتی هم به احترامش کنار کشید. سال ٩٢ اما وضعیت اندکی فرق می‌کند. ولایتی اصول‌گراتر شده و هاشمی، اصلاح‌طلب‌تر، ولی کماکان و احتمالا از سر اضطرار، ولایتی می‌تواند هنوز یکی از چهره‌های مطلوب هاشمی باشد.

 

شانس ولایتی برای برگزیده شدن به عنوان کاندیدای اصول‌گرایان چندان مشخص نیست. از نظر سیاسی، او حمایت گروهی از اصولگرایان نزدیک به موتلفه را دارد ولی در میان اهالی جامعه روحانیت مبارز که مهدوی کنی بالای سرشان است، شانسش خیلی قوی نیست. بعید است طیف لاریجانی هم انتخاب اول‌شان ولایتی باشد. لایه‌های تندروتر اصول‌گرا هم به طور طبیعی به سبب نزدیکی ولایتی با هاشمی، دل‌خوشی از او ندارند. اما در این میان سابقه دیپلماتیک ولایتی یک امتیاز مثبت است. انتخابات ریاست جمهوری آینده بدجوری به تحریم‌‌ها و برنامه هسته‌ای گره خورده و خیلی‌ها اعتقاد دارند حضور یک دیپلمات باسابقه می‌تواند در چهارسال آینده کارساز باشد.

 

او شخصیتی میانه رو و فرهنگی هم دارد و در فضای کنونی، این دو مولفه به همراه رسانه‌ای بودن، پزشک بودن و تسلطش در حرف زدن، می تواند کمک حالش باشد. اما او به اندازه کافی پاشنه آشیل هم دارد. ولایتی ۶٨ ساله است، این سن و سال برای دوران پس از احمدی‌نژاد، یک نقطه ضعف به حساب می آید. وی سابقه مدیریت اجرایی هم ندارد، درست است که سال‌ها در عرصه دیپلماسی مدیر بوده ولی در عرصه مدیریت اجرایی داخلی، تجربه ای نداشته است.

 

نکته دیگر اینکه تاکنون به طور جدی و گسترده در معرض رای مردم نبوده است. برخی سیاستمداران ایرانی هستند که اقبال سیاسی خوبی دارند، مثل علی لاریجانی؛ ولی اقبال اجتماعی‌شان چندان بلند نیست. شاید ولایتی هم به سرنوشت لاریجانی در انتخابات ٨۴ دچار شود و این مساله برای اصول‌گرایان که می‌خواهند روی برنده شرط‌بندی کنند، کار را سخت‌تر کرده است. او فعلا دارد کارش را در قالب ائتلاف سه نفره پیش می‌برد، در کنار حدادعادل که چون ولایتی مشاور رهبر است و محمدباقر قالیباف که شهردار تهران است. قرار است خروجی این سه نفر کابینه را هم معرفی کند. می‌توان در صورت عدم معرفی او به عنوان کاندیدای نهایی، سه پست وزارت خارجه، دبیری شورای عالی امنیت ملی و معاون اولی را برایش در نظر گرفت.

 

اولی به نوعی عقبگرد سیاسی برایش محسوب می‌شود، سومی هم به دلیل فقدان تجربه مدیریت داخلی، احتمالا به دردش نمی‌خورد، قبای وسطی بیشتر به تنش می‌آید، به خصوص اینکه به طور معمول، دبیر شورای عالی امنیت ملی، مسئول پرونده هسته‌ای هم می‌شود.